Felhívjuk kedves vásárlóink figyelmét, hogy 2024. december 7-én és 14-én Ügyfélszolgálatunk nem lesz elérhető. Köszönjük megértésüket!
   

14 napos visszaküldési garancia Minőségi garancia Eredetiségi Tanúsítvány

Bejelentkezés

Üdvözöljük,

06 80 888 889
Az Ön kosara üres.

A Sixtus-kápolna megépítése óta a mai napig a pápa mindenkori magánkápolnájaként szolgál. Az új pápák választása itt zajlik már több mint fél évezrede, egész pontosan 1492 óta. Korábban olyan művészek is alkottak itt, mint Botticelli, világraszóló hírnevét mégis elsősorban Michelangelo mennyezetfreskóinak köszönheti, aki 1508 és 1512 között dolgozott a kápolna mennyezetén. Ez a munka óriási kihívást jelentett a magát elsődlegesen szobrászként elismerő művész számára.

A kápolna védelmi és szakrális célokat is szolgált

A Sixtus-kápolna építése 1475-ben kezdődött. Eredeti célja az volt, hogy egy nagyobb méretű termet helyettesítsen, ami a bíborosok és különböző egyházi és világi méltóságok számára jelentett fontos helyszínt. Az épület 1481-re készült el, és nem csak miséknek és különböző egyházi rendezvényeknek adott otthont.

A kápolna magas és erős falai alkalmasak voltak különböző védelmi célok betöltésére is, így abban az esetben, ha támadás érné a Vatikánt, a Sixtus-kápolna jelentős szerephez juthatna. A mai napig is eredeti célját szolgálja, itt választja a bíborosok gyűlése az új pápát, és 1483 óta a mindenkori pápa személyes kápolnájaként működik.

 

Az eredeti mennyezet egyszerű elemekkel rendelkezett

A kápolna építésekor nem kapott grandiózus mennyezetfreskót, hanem egy olasz festő, Piermatteo d’Amelia borította be kék éggel és a rajta ragyogó arany csillagokkal. Az eredeti elképzelés nem díszíthette sokáig a Sixtus-kápolna mennyezetét, mivel II. Gyula pápának más tervei voltak. Kifejezetten Michelangelot akarta felkérni a freskók elkészítésére, mert úgy gondolta, hogy ezzel közelebb kerülhet ahhoz, hogy Róma újra a régi fényében tündököljön, és ezáltal felülmúlja elődjét és legnagyobb riválisát, VI. Sándor pápát.

 

Michelangelo, az önbizalomhiányos

Michelangelo a kor legnevesebb reneszánsz művészei közé tartozott, azonban maga is úgy vélte, hogy elsősorban a márvány az az anyag, amelyben művészete kiteljesedhet. A magát szobrásznak tituláló mester egyetlen korábbi festményét tanuló évei alatt készítette mestere, Ghirlandaio műtermében. A pápa azonban ragaszkodott ahhoz, hogy Michelangelo készítse a freskókat, és a munkáért cserébe megígérte, hogy későbbi síremlékét 40 darab grandiózus márványszobor elkészítésével együtt a művészre bízza.

Michelangelo elfogadta a megbízást, és az eredeti terveket messze túlszárnyaló elképzeléseket tárt a pápa elé. II. Gyula a 12 apostol képét rendelte meg, a zseniális művész azonban az egész felületet kívánta freskókkal borítani.

Magyar Éremkibocsátó Kft. - A Sixtus-kápolna története

Nem háton fekve festette a freskókat

A népszerű és széles körben elterjedt tévhittel ellentétben Michelangelo és csapata nem háton festve készítették a freskókat, hanem egy sokkal modernebb és kreatívabb megoldást választottak. Egy különleges állványzatot építettek, amely nem csak azt tette lehetővé, hogy a munkások és a különböző szükséges anyagok a mennyezet közelében maradhassanak, de a speciális megoldásnak köszönhetően a kápolnákban tartott misék rendjét sem zavarták meg a munkálatok. Az állványzat középen magasabb volt, követve ezzel a mennyezet természetes ívét, és könnyítve az ott dolgozók munkáját.

 

Magyar Éremkibocsátó Kft. - A Sixtus-képolna történeteNem egyedül dolgozott

A mennyezet közel 40 méter hosszú és nem kevesebb mint 13 méter széles. A felület természetes íve kifejezetten megnehezíti az itt zajló munkát, hiszen a freskók a kápolna aljáról nézve nem mutathatnak torz képet. Michelangelo közel 4 éven át dolgozott a projekten, minden tervrajz, ötlet és vázlat az ő keze által született, és természetesen a freskók legnagyobb részét is ő alkotta. Azonban ez túl nagy munka lett volna egyetlen embernek, - még ha a reneszánsz művészet egyik legjelentősebb alakja is volt. Számtalan asszisztens, segéd és tanonc dolgozott a kápolnán, akik festékeket kevertek, előkészítették a falfelületet és különböző eszközöket cipeltek fel-le az állványzaton. Egyes tehetséges tanoncoknak Michelangelo még azt is megengedte, hogy kisebb alakokat vagy háttérfelületeket elkészítsenek, azonban olyan gyakran cserélte tanulóit, hogy az ő neveik nem maradtak fenn az utókor számára.

 

 

Források:
http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/italy/rome/articles/Romes-Sistine-Chapel-50-fascinating-facts/
http://mentalfloss.com/article/84176/15-lofty-facts-about-sistine-chapel
https://www.thoughtco.com/the-sistine-chapel-ceiling-by-michelangelo-183004
https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/early-europe-and-colonial-americas/renaissance-art-europe-ap/a/michelangelo-ceiling-of-the-sistine-chapel

Képek:
https://pixabay.com

Hivatalos forgalmazói logók