Felhívjuk kedves vásárlóink figyelmét, hogy 2025.06.23. és 2025.07.07. között a személyes ügyfélfogadás szünetel. Köszönjük megértésüket!
   

14 napos visszaküldési garancia Minőségi garancia Eredetiségi Tanúsítvány

Bejelentkezés

Üdvözöljük,

06 80 888 889
Az Ön kosara üres.

Egy megrázó és egyben lenyűgöző történet bontakozott ki a második világháború idején, amikor a brit SS City of Cairo nevű gőzöst Bombayból indították veszélyes utazására az Atlanti-óceánon, fedélzetén 302 utassal és egy titkos rakománnyal, ami körülbelül 2000 ládában, 34 millió fontnyi ezüstrúpiát tartalmazott, melyet a brit kormány háborús költségeinek fedezésére küldtek a gyarmati Indiából. A hajót 1942. november 6-án az Atlanti-óceán kellős közepén megtorpedózta az U-68 jelzésű német tengeralattjáró, ennek következtében pedig elsüllyedt.

A hajó felkutatása

Majdnem hetven évig pihent az SS City of Cairo roncsa az óceán fenekén felfedezetlenül. Azonban 2011 novemberében a Deep Ocean Search Ltd nevű cég megkezdte a roncs felkutatását, a brit Közlekedési Minisztérium engedélyével a fedélzeten található ezüstpénzek visszaszerzése érdekében.

A roncs felkutatására és az elveszett kincs visszaszerzésére irányuló terv a mélytengeri mentési úttörő, John Kingsford fejéből pattant ki, aki a cég megalapítója volt. 1984-ben olvasta el Dr. Douglas Quantrill beszámolóját a süllyedésről, amelyben a negyedik raktérben a torpedó után látott ezüstpénzes dobozokról írt.

A titkos kormányzati iratok megerősítették, hogy a hajó utolsó útján ezüstöt szállított. A bombay-i távozást követően a Háborús Hivatalnak küldött jelentés szerint a hajó 2 182 doboz, 122 tonna súlyú ezüstpénzt szállított magával. A DOS kutatók gondosan tanulmányozták a süllyedéssel kapcsolatos kulcsfontosságú dokumentumokat, a katonai feljegyzések részletekkel szolgáltak a roncs feltételezhető helyéről.

A Deep Ocean Search csapat előtt álló kihívás óriási volt. Hiszen a hajó utolsó rögzített pozíciója körülbelül 1 000 mérföldre volt a Nyugat-Afrika partjaitól, ahol az időjárás, a hullámzás és az áramlatok rendkívül változékonyak. Ráadásul ellentmondások voltak a hajó tisztjei és az U-68 tengeralattjáró által adott utolsó ismert pozíciók között. Ezért a csapat nem tudta megmondani a hajó pontos hollétét, a terület, amit át kellett fésülniük az óceán fenekén, kétszer akkora volt, mint London.

5 000 méteres mélységű mentési művelet még soha nem történt a történelem során. Ennek ellenére Kingsford úgy gondolta, hogy lehetséges, és szerződést kötött a brit kormánnyal, amely felhatalmazta őt az elveszett ezüstkincs felkeresésére és visszaszerzésére.

A DOS a John Lethbridge nevezetű felmérő és mentő hajót használta, melyet szonár- és robottechnológiával szereltek fel. A hajót egy 11 000 méter hosszú szonárkábellel kapcsolták össze egy távoli működtetésű vízalatti járművel (ROV), amely extrém mélységekben is képes volt dolgozni. A tengerfenék átvizsgálása lassú és fárasztó folyamtat volt. Az óceánfenék tele volt kővel és kanyonnal, a csapat pedig feszülten figyelte a monitoron az ROV által visszaküldött videókat. Szükség volt egy rendkívül tapasztalt szemre, hogy az összes természetes körülmény között felismerje a mesterséges tárgyat.

Hosszú hetek után a csapat azonosított egy kis célpontot, ami nem tűnt természetes jelenségnek. Kingsford kezdetben nem volt meggyőződve arról, hogy ez a SS City of Cairo, mert nem felelt meg az ő elvárásainak a roncs kinézetével kapcsolatosan. Azonban megbízott csapata véleményében, hogy a tengerfenék zavartnak tűnik, és az anomáliát érdemes tovább vizsgálni. A közelebbről történő vizsgálat kimutatta, hogy valóban egy hajóroncs, amely két részre tört, részben sárral és iszappal volt fedve a tenger fenekén.

1

De vajon ez volt-e az a hajó, amelyet keresnek?

A roncs helyszínének képei nem mutattak látható nevet vagy építész plakettet azonosítás céljából. Tehát a csapatnak elemzéseket kellett készítenie a SS City of Cairo fotóiról és terveiről annak érdekében, hogy kijelenthessék, megtalálták a roncsot. Végül hat frusztráló óra után a hajó ablakformáinak segítségével azonosították a roncsot. A felfedezést megerősítette, amikor meglátták az ezüstpénzeket a negyedik raktérben.

Kincs!

A hajó 5 150 méteres mélységben fekszik, ami azt jelentette, hogy a roncsból történő sikeres kiemelés esetén a történelem legmélyebben elhelyezkedő hajóroncsából felhozott tárgyak rekordját fogják megdönteni. A Titanic például 3 800 méter mélyen fekszik.

Kingsford csapata, amely távolról, a vízvonal 3,2 mérföldjénél dolgozott, hatalmas technikai és logisztikai kihívásokkal nézett szembe, a közel 100 tonna ezüstpénz felszínre hozatalával. A művelet nyolc hónapot vett igénybe, végül 2013 szeptemberében fejeződött be. Mielőtt utoljára elhagyták volna a roncsot, az ROV egy emléktáblát hagyott hátra az elhunytak tiszteletére. Az felirat így szólt: "Tisztelettel jöttünk ide."

A visszanyert, 34 millió fontot érő érméket a szerződésük értelmében átadták az Egyesült Királyság Kincstárának. Amikor a brit hatóságok engedélyezték a hír közzétételét 2015-ben, széles körben beszámolták arról, hogy a rúpiákat beolvasztották.

2

Samlerhuset

A hír hallatán, hogy az SS City of Cairo roncsából ezüstrúpiák kerültek elő, a Samlerhuset Group saját hatéves küldetésbe kezdett, hogy néhány érmét megmentsen a gyűjtői körének, mielőtt mind bekerülne az olvasztótégelybe. Felismerve, hogy ügyfeleink szívesen vásárolnának a történelem legmélyebbről történt mentéséből származó érméket, így kapcsolatba léptünk a Deep Ocean Search-el, és megpróbáltunk szerezni a kincsből.

Kitartásunk végül meghozta a gyümölcsét. A rekordállító mentési műveletből származó, majdnem 22 000 indiai rúpia, most már ipari szakértők által szakszerűen konzerválva, lezárt kapszulákba kerültek. Így, a nemzetközi gyűjtőknek most az egyszer nyílik lehetőségük arra, hogy ezeket a kimentett érméket birtokolják, és a történelmet a kezükben tarthassák.

A tranzakcióról John Kingsford így nyilatkozott: "Kívánjuk, hogy az SS City of Cairo elképesztő története tovább éljen azon ezüstpénzek által, amelyek túlélték a hajó hatalmas megpróbáltatásait. Örömmel erősítjük meg, hogy a kincsből származó utolsó érmék megmenekültek a beolvasztástól, és szakértői restaurálás után elérhetővé váltak a világ minden gyűjtője számára."

Egy ablak a múltba

Minden érmét, amelyet az SS City of Cairo roncsából mentettek ki, évtizedekig használtak Brit India területén, mielőtt 1942-ben kivonták a forgalomból, és a hajóra rakták London felé. Ha elérték volna céljukat, magas ezüst tartalmuk miatt beolvasztották volna őket, hiszen a megmentett érmék 91,7 százalékos ezüsttel készültek.

Az érmék mindig kézzelfogható kapcsolatot biztosítottak számunkra a múlttal, a világot alakító személyek és események emlékezetének fontos és értékes eszközei. Az SS City of Cairo roncsából származó ezüstrúpiák bepillantást kínálnak a brit imperializmus múltjába. 1858 és 1947 között az indiai szubkontinens fontos részét képezte a Brit Birodalomnak. A kimentett érméken láthatók a három egymást követő brit uralkodó portréi, akik az emberiség valaha látott legnagyobb birodalmát irányították; Viktória királynő, fia, VII. Edward és unokája, V. György.

Az SS City oftörténete végül is a túlélés története a lehetetlen ellenére. A pusztulásra ítélt hajó túlélői törött mentőcsónakokban gyűltek össze cápákkal teli vizeken. Az, hogy kétharmaduk végül megmenekült, az emberi lélek elhatározásának tanúbizonysága, hogy kitartsunk és soha ne adjuk fel, még a legkétségbeejtőbb körülmények között sem.

A hajó utolsó útján szállított értékes ezüstpénzekről a sokan azt gondolták, hogy soha többé nem fognak a felszínre kerülni. A több mint öt kilométeres mélységből való érme kimentés rekordját felállító művelet örökre a mérnökök határt nem ismerő találékonyságának tanúbizonyságaként marad fenn. Ráadásul minden egyes megmentett érme a titkos rakományból valóságos kapcsolatot teremt azokkal az emberekkel, akik tudtuk nélkül utaztak velük ezen sorsdöntő utazáson.

Hivatalos forgalmazói logók