Medici gazdagsági és humanista nézetei
Firenze ugyan köztársaság volt, működése mégis merőben eltért a mai értelemben vett köztársaság fogalmától. Az államforma középpontjában a nemesség hatalmának korlátozása állt, a politikai élet irányítása nagyrészt tehetős kereskedők és pár kiemelkedően gazdag család kezében volt. A gazdag kereskedői családok generációról generációra óriási villákat építettek, de hozzájárultak a kor grandiózus katedrálisainak és gyönyörű városrészeinek finanszírozásához is. A Medici család a reneszánsz kor túlnyomó részében uralta Firenze városát: mikor Cosimo de Medici átvette a családi vagyont óriási terjeszkedésbe kezdett, és humanista műveltségének köszönhetően elindult egy új irányzat megszületése. Cosimo bőkezűen támogatta a művészeteket és grandiózus katedrálisok felépítését, amelyeket a legnagyobb művészek freskói díszítettek.
Az újjászülető antikvitás
Firenze polgárai úgy vélték, városuk lehet az új Róma, ezzel együtt pedig az ókori világszemlélet és individualizmus megöröklője. Lorenzo de Medici „uralma” alatt a firenzei gazdaság felvirágzott, a szegényebb réteg pedig jobb anyagi helyzetbe került. Firenze az egyik legjelentősebb itáliai városállammá emelkedett, a virágzó kereskedelem és művészet ellenére azonban a családi üzlet hanyatlóban volt. A Medici család otthona elhagyására kényszerült. Évekkel később aztán visszatértek Firenzébe, azonban már nem voltak képesek a város régi fényének visszaállítására.
A család egyes tagjai kiemelkedő érdeklődést mutattak nem csak a költészet, az irodalom és az építészet iránt, hanem figyelmüket a görög kultúra és történelem felé fordították. Ezzel a reneszánsz új irányt vett, hiszen a művészetek pártolása mellett számos olyan festményt és portrét rendeltek a tehetős firenzeiek, amelyek a kor szellemisége helyett az antikvitás eszményét idézték.
Pénzérmék és mesterművek születése
Michelangelo, Botticelli vagy éppen Filippo Lippi alakjaiban nem csupán az volt a közös, hogy egy történelmi korban és azonos helyen éltek. A 15. századi Firenzében mindannyian ismerték a Medici családot, és mindhárman a család anyagi támogatását élvezték. A város művészei könnyedén előnyt tudtak kovácsolni a stabil politikai háttérből és a Firenzében beállt tartós békéből. A hatalmat birtokló családok politikai védelme alatt álló művészeknek nem volt félnivalójuk az egyházi hatalmak megtorlásától, vagy egyéb ártó szándékú beavatkozástól, így a környezet ideális volt új eszmények és művészeti ágak létrejöttéhez.
A család művészetszeretete azonban nem volt teljes mértékben önzetlen cselekedet, hiszen a megrendelt alkotások legnagyobb részét arra használták, hogy fokozatosan megszerzett hatalmukat legitimizálják. A különböző művészeti alkotások, nagyszabású építmények és antikvitást idéző portrék is mind-mind hozzásegítették a Medici családot szociális státuszuk fokozatos növeléséhez.
Tekintse meg a reneszánsz egyik mesterművét megörökítő, agát berakással ékesített színtiszta ezüst (Ag 999/1000) érmekülönlegességet, kattintson ide!
Források:
https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/early-renaissance1/beginners-renaissance-florence/a/florence-in-the-early-renaissance
http://www.italianrenaissanceresources.com/units/unit-1/essays/florence-and-the-renaissance/
http://www.sparknotes.com/history/european/renaissance1/section2.rhtml
https://dailyhistory.org/How_did_the_de_Medici_contribute_to_the_Renaissance%3F
https://www.theguardian.com/artanddesign/jonathanjonesblog/2011/aug/10/medicis-florence-renaissance-art
Képek forrása:
https://pixabay.com
https://visualhunt.com