Gyermekkorában sokat költözködött, talán ez is hozzájárult ahhoz, hogy szabad szellemisége kialakuljon. Ezt az időszakot az 1897-ben született Amelia végig az Egyesült Államokban töltötte, majd a középiskola elvégzése után 1917-ben csatlakozott a kanadai Vöröskereszthez, ahol első világháborús sebesülteket ápolt. Itt nagyon sok vadászpilótával találkozott, és a velük való hosszú beszélgetések során jött meg a kedve a repüléshez.
Első repülésére 1920-ban került sor - ekkor még csak utasként. Hamarosan pilótaleckéket kezdett venni, és idővel sikeresen abszolválta a pilótavizsgát, majd megvette saját repülőgépét is spórolt pénzéből. Már első önálló repülései során női rekordot döntött 4300 méteren. Az ezt követő időszakban szociális munkásként és angol nyelvtanárként dolgozott, és csak hétvégente tudott hobbijának élni.
Charles Lindbergh 1927-es óceán-átrepülése után egy gazdag londoni hölgy Ameliát bízta meg azzal, hogy bár férfi pilóta és navigátor társaságában, mégis a nők között elsőként ő is megtegye ugyanezt azt utat. Ez hatalmas hírnevet szerzett a feltörekvő pilótanőnek, aminek segítségével hamarosan női pilótaszervezetet alapított. Ezután újabb női rekordot döntött, 291 km/h sebességű repüléssel, majd saját korábban felállított magassági rekordját döntötte meg 5624 méteren.
1932-ben tette meg azt az utat, amellyel történelmet írt: ekkor első nőként repülte át az Atlanti-óceánt, ezúttal segítség nélkül. Még abban az évben újabb szenzációs tettet hajtott végre, átrepülte az Egyesült Államokat, Kaliforniából indulva egészen New Jersey-ig.
1935-ben több jelentős utat tett meg gépével, melyek közül a legnagyobb a Csendes-óceán átrepülése volt. Ekkor egy gazdag szponzortól egy modern Lockheed Electra repülőgépet kapott ajándékba. Egy ilyen remek masina birtokában Amelia úgy érezte, még nagyobb célt tűz ki maga elé: egyedül fogja körberepülni a Földet.
1937. június elsején szállt fel navigátora társaságában Miamiból, és egy hosszabb útvonalat választva Brazíliába repültek tovább. Több állomáson keresztül Szenegál, az Arab-félsziget és India után, az új-guineai Lae városából indultak útnak a 3200 km-re fekvő Howland-szigetre. A felszállás után 8 órával az irányítóközpontban elveszítették a géppel a rádiós kapcsolatot, majd több évnyi kutatás után mindkettőjüket halottnak nyilvánították.
A legfrissebb kutatások azonban azt támasztják alá, hogy a pilótanő valószínűleg a csendes-óceáni lakatlan szigeten, Nikumarorón zuhanhatott le, ahol még akár több napig, esetleg hónapokon keresztül is tovább élhetett magányosan. Mindezeket azok a fényképfelvételek hivatottak bizonyítani, amelyeket az eltűnés után alig 15 hónappal arra járó repülőgép fedélzetéről készítettek. Ezeken egy repülőgép maradványai és emberi tevékenység nyomai láthatóak. Később, amikor már a természet e nyomokat eltűntette, egy női ujjcsontot is találtak a lakatlan szigeten, amely a kórboncnoki vizsgálat szerint minden bizonnyal fehér embertől származik.
Hogy megoldódik-e valaha Amelia Earhart eltűnésének rejtélye, nem tudhatjuk. Az azonban vitathatatlan, hogy a pilótanő meghatározó hatással volt életével és munkásságával a nők egyenjogúsági törekvéseire, illetve a repülés fejlődésére.
Források:
http://mult-kor.hu/megoldodhat-amelia-earhart-halalanak-rejtelye-20161102
http://mult-kor.hu/20130624_tenyleg_tovabb_elhetett_amelia_earhart
http://www.life.hu/trend/20111206-amelia-earhart-no-a-levegoben.html
http://www.mtva.hu/hu/sajto-es-fotoarchivum/9724-80-eve-amelia-earhart-amerikai-pilotano-elso-nokent-atrepuelte-a-csendes-oceant
Képek:
Amelia Earhart a gépével: http://mult-kor.hu/image/article/main/.630x1260/39082.jpg
A sziget, ahol lezuhanhatott: http://mult-kor.hu/image/article/index/20.%20szazad/kkk(1).jpg