A világ valaha épült legnagyobb óceánjáró hajója címre minden bizonnyal nagy eséllyel pályázhatna jelenlegi történetünk főszereplője. Az SS Normandie névre keresztelt utasszállító hajóról szinte csak szuperlatívuszokban beszélhetünk: 5 évig tartotta a legnagyobb hajó rekordját a maga 83 000 tonnájával és több mint 310 méteres hosszával. Harminc csomós átlagsebességgel volt képes átszelni az Atlanti-óceánt, neves elődjeihez hasonlóan pedig ő sem kerülhette el a végzetét.

Magyar Éremkibocsátó Kft. - SS Normandie

Magyar Éremkibocsátó Kft. - A legek hajója, díszteremEgy orosz mérnök által újító megoldásokkal megtervezett SS Normandiet a franciaországi Saint-Nazaire-ben építették, és a Loire folyón bocsátották vízre.  Az eseményre összegyűlt több száz embert a hajó által vetett hullám el is öntötte, de szerencsére senki sem sérült meg. Első útja aztán Le Havre-ből New Yorkba vezetett 1935-ben, és egyből két sebességrekordot döntött meg.

Nem pusztán technikai adottságai keltették fel a kor tehetős üzletembereinek figyelmét. A hajó művészi színvonalú beltéri dekorációi, valamint a luxus-kivitelezésű közösségi terek és a magánkabinok emelték igazán a fellegekbe a jegyárakat. A belsőépítészetre az Art déco és a Streamline Moderne stílusok, míg a berendezésre a Normandiára utaló szobrok és festmények voltak jellemzőek.

Pályája során rengeteg híres utasa akadt a gyönyörű óceánjárónak. Pompás étkezőszalonjában olyan fontos és híres emberek fordultak meg, mint a kor híres filmsztárjai, James Stewart, Charles Boyer és Pat Patterson, P. G. Wodehouse népszerű író, Franciaország First Lady-je, New York polgármesterének felesége, továbbá olyan nagynevű hollywoodi legendák, mint Marlene Dietrich és Cary Grant. A hajó népszerűségét élelmes vállalkozók is igyekeztek meglovagolni, Puerto Ricóban például egy forgalmas szállodát neveztek el róla, az épület homlokzata pedig az SS Normandie dizájnját idézte. Üzletileg mégsem volt sikeres a vállalkozás, így a hajó csak komoly kormányzati támogatással működhetett.

Az SS Normandie utasszállító hajó pályafutása sajnos nem tartott sokáig, ugyanis kezdetét vette a II. világháború. A 139-dik, New Yorkba irányzott útja után örökre lehorgonyzott – bár ezt akkor még nem sokan sejthették. Először az amerikai parti őrség vette birtokába, és mivel átalakítása katonai anyahajóvá túl drágának ítéltetett, átkeresztelése után egyszerűen csak a csapatok szállítására használták.

Magyar Éremkibocsátó Kft. - Az oldalára fordult óceánjáró óriáshajó

Végzetes sorsáról és az 1942-es történtekről, amelyek aztán az egész világsajtót bejárt fotóhoz vezettek a kikötőben az oldalára fordult monstrumról, megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint szabotázs történt, és a hajóóriás szándékos gyújtogatás áldozata lett. A hivatalos közlemény szerint azonban a tüzet egy hegesztőmunkás okozta, aki a mentőmellények közelében dolgozott. Bárhogy is történt, a sikertelen oltási kísérlet következtében a hajótest felborult, végül pedig el is süllyedt.

A valahai fenséges óceánjáró roncsait még sikerült kiemelni, a helyreállítása azonban túlságosan sok költséggel járt volna, így 1946-ban végleg leselejtezték. Így ért véget a világ egyik legnagyobb óceánjárójának története.

 

 

 

 

Források:
https://brightside.me/article/20-thought-provoking-historical-photographs-youve-never-seen-before-26105/
http://cruiselinehistory.com/cruise-ship-history-the-french-lines-ss-normandie-the-greatest-liner-ever-to-sail-across-the-pond-will-the-ss-united-states-and-qe-2-face-a-similar-demise/

http://www.titanicandco.com/normandie.html

http://www.americasfireboat.org/ss-normandie-fire/


Képek:
Étkező szalon az első osztályon: http://cruiselinehistory.com/wp-content/uploads/2009/02/ss_normandie_revisedfirstclass_a_manger.jpg
SS Normanide óceánjáró: http://cruiselinehistory.com/wp-content/uploads/2009/02/normandierecord1.jpg
A felborult hajó: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/6c/3c/67/6c3c67f4e3287a61eb9ac52777fc3ede.jpg
Normandie szálloda Puerto Ricóban: http://cruiselinehistory.com/wp-content/uploads/2009/02/normandiegrandsalon_ext_02_j.jpg